Millenials en Werk, een Andere Kijk op de Nieuwe Generatie.

Millenials en Werk, een Andere Kijk op de Nieuwe Generatie.

Als je met ondernemers in de Horeca spreekt, klinkt de bezorgdheid om personeel luid. Je vind haast geen goede mensen, er is een groot verloop, ze zijn niet meer betrokken, ze luisteren niet……

Het is kortom een ware nachtmerrie. Als je dan even verder vraagt dan gaat het meestal, maar niet uitsluitend, over de beruchte millennials. Of “de jeugd van tegenwoordig”.

Trendwatchers en sociologen zagen de millennials al lang aankomen. Maar aangekondigd of niet, het is vandaag een probleem waar veel ondernemers van wakker liggen. Terecht merken anderen anderzijds op dat je "geen hele generatie van de kaart kan vegen". Ze zijn er nu eenmaal en ze laten zich niet doen.

Dus, wat is een mogelijke oplossing? Steeds meer stemmen gaan op om onze ondernemingen te gaan afstemmen op wat zij willen en nodig hebben. Moet ik nu ook nog mijn onderneming en leiderschapsstijl gaan aanpassen aan die millennials zal je denken? Wel, kijk even mee met mij naar wat zij willen en wat daarvan een win is voor jouw onderneming. Van lose-lose naar win-win?

Millennials can be very hardworking, but it’s easier to tell the story of the ones who are entitled.
— Kathryn Minshew

1. Millennials werken niet alleen voor een salaris - ze willen een doel.

Voor millennials moet werk een betekenis hebben. Hun compensatie is belangrijk en moet eerlijk zijn, maar ze zijn meer gemotiveerd door missie en doel dan loon. Dat wil dus zeggen dat als ze niet voelen dat een bedrijf een missie heeft waarmee ze zich kunnen identificeren, de dreiging van verlies van inkomen weinig indruk zal maken.

Wat kan je effectief doen:

  • Het klaar en duidelijk formuleren van de missie, waarden en cultuur van je zaak. Ook in de Horeca.

2. Millennials streven niet naar arbeidstevredenheid - zij streven naar ontwikkeling.

Een doel hebben en persoonlijke ontwikkeling drijven deze generatie aan en zij verwachten dan ook kansen om te leren en te groeien. Ook zijn samenwerking, innovatie en nieuwe trends erg belangrijk. Daarenboven komt nog dat deze generatie op sommige vlakken veel verder staat dan de oudere generaties. Dat wil dus zeggen dat ze gelijkheid verwachten en deze ook opeisen.

Wat kan je effectief doen:

  • Geef je medewerkers de autonomie om zelf dingen aan te brengen, autonomie en de ruimte om te leren.

  • Geef voldoende training/opleiding.

3. Millennials willen geen bazen - ze willen coaches.

Millennials verwachten van managers dat ze hen coachen en evenzeer waarderen als mensen en werknemers. Dat vereist echte relaties, geen command-and-control management. Ook is het belangrijk dat het management betrokken is bij het succes van de medewerker en niet langer dat de medewerker enkel betrokken is bij het succes van de zaak. Het is nu een uitwisseling. Taken uitvoeren zonder te weten waarom (iets moet) is moeilijk voor deze generatie. Anderzijds zullen ze een goede coachende houding enorm waarderen. Millennials willen écht weten waarom. Het is zo omdat het zo is, werkt niet.

Wat kan je effectief doen:

  • Stel duidelijke doelen en verwachtingen op.

  • Geef ze alle nodige informatie om de klus te klaren (ze kunnen veel meer dan je denkt).

  • Hou je doelen en deadlines redelijk.

4. Millennials willen geen jaarlijkse beoordelingen - ze willen lopende gesprekken.

Een jaarlijkse beoordelingen is te weinig. Millennials hebben feedback nodig over hun huidige prestaties, geen incidenten uit het verleden.

Wat kan je effectief doen:

  • Hou maandelijkse en wekelijkse meetings. Daarvoor werken wij bij Horeca Junkies graag met de Holacracy methode.

  • Maak jezelf beschikbaar voor overleg.

  • Besteed veel tijd aan communicatie en stel vragen.

5. Millennials willen hun zwakheden niet herstellen - ze willen hun sterke punten ontwikkelen.

Het fixeren op hun zwakke punten zal millennials niet inspireren om beter te presteren. Hun sterke punten benoemen echter wel. Daar zit in onze cultuur haast een taboe op en de meesten ondernemers willen niet te positief doen tegen een medewerker. Maar toch is dit de manier van de toekomst.

Wat kan je effectief doen:

  • Leer constructief feedback geven. Zo kunnen ze leren in het moment.

  • Geef complimenten als het goed gaat.

6. Millennials willen geen baan - ze willen een goede baan.

Een flexibel werkschema en externe werkmogelijkheden. Een gezonde integratie van werk en privéleven. Millennials gaan zich niet meer kapot werken. Zeker in de horeca is dit moeilijk te verteren, maar dubbele shifts draaien vinden de meesten gewoon krankzinnig. Flexibiliteit, sociale contacten, begrip voor wie ze zijn en wat ze nodig hebben. En willen ze 3 maanden naar Bali, so be it. Ze gaan. Basta.

Wat kan je effectief doen:

  • Geef ze flexibele werkregelingen en opties.

  • Geef ze een sociale werkomgeving.

Wat is nu jouw win jij als uitbater?

1. Duidelijke doelen, waarden en normen zijn nog nooit zo belangrijk geweest om ze klaar te hebben voor jezelf, je personeel en je klanten. Een win-win.

2. Ontwikkeling? Beter personeel is beter voor je zaak, je klanten en dus ook voor jou? Tweede win-win.

3. Eens je een coachende houding hebt aangeleerd, zal je personeel veel verantwoordelijkheid op zich nemen. Ze zijn meteen ook een heel zelfstandige generatie als je ze je vertrouwen geeft! Derde win-win.

4. Concentreren op wat je goed doet werkt. Een positieve sfeer van vertrouwen en gezien worden. Personeel dat gelukkig is zal meteen opgemerkt worden door de klanten. Vierde win-win.

5. Flexibel zijn kan klinken als een nachtmerrie maar anderzijds kan het ook zijn voordelen hebben. Met duidelijke afspraken en wat creativiteit kan zo je rooster vlotter ingevuld worden. Laatste win-win.

Misschien lijkt het allemaal wat kort door de bocht en té rooskleurig. Anderzijds heeft deze generatie heel wat in petto. Ze zijn anders en daar kunnen we niet om heen.

Wat ik vooral wil zeggen is dat in plaats te klagen over een nieuwe generatie én cultuur we beter kunnen werken aan “hoe dan wel”. Wat we ook doen, de nieuwe generatie is er en we kunnen daar niets aan veranderen. Eén ding is zeker, ze verplichten ons allemaal om anders naar de dingen te gaan kijken.